Museot ja luontokeskukset

Usein näyttelyiden äänisuunnittelut ovat isoja kokonaisuuksia, joihin kuuluu järjestelmäsuunnittelu, kaluston kilpailutus ja –hankinta, äänisuunnittelu, mahdolliset äänitykset sekä laitteiden asennus äänten tilaan sovittamisen yhteydessä. Tällaisia kokonaisuuksia olemme toteuttaneet mm. seuraaviin museoihin/luontokeskuksiin: Vapriikki, Pukstaavi, Haltia, Naava,  Sarka ja Muumimuseo. Lisäksi olemme toteuttaneet useita vaihtuvia näyttelyitä useille eri museoille/luontokeskuksille, lisää näistä referenssi-sivulla.

Isojen kokonaisuuksien ja sisällöntuotannon lisäksi myös muut pienet yksittäiset tehtävät ovat mielenkiintoisia. Lahden museoon esimerkiksi emme tuottaneet sisältöä, vaan se oli valmiina. Sen sijaan asensimme laitteiston jolla ääni saatiin kuulumaan ihmisen muotoisista kartonkihahmoista liiketunnistimen laukaisemana. Poliisimuseoon editoimme (ja osittain restauroimme) vanhoista haastattelumateriaaleista kuunneltavia pätkiä.

Näyttelyihin tarjoamme siis kaikkea ääneen liittyvää hyvin monipuolisesti. Sisällöntuotanto on vahvuutemme, mutta teemme mielellämme asioita myös valmiista materiaaleista tai vain konsultoimme kalustohankintoja


Alla huomioita näyttelyiden äänisuunnittelun eri osa-alueista

Konsultointi ja järjestelmäsuunnittelu

  • Alustava konsultointi ja neuvonta on aina maksutonta. Kysyä kannattaa aina.
  • Järjestelmäsuunnittelu voi olla pientä tai isoa. Kokemukset aiemmista näyttelyistä auttavat löytämään budjettiin sopivan sekä käyttäjän kannalta käytännössä parhaiten toimivan laitteiston.
  • Olemassa oleva kalusto kannattaa hyödyntää mahdollisuuksien mukaan.
  • Kilpailutusta vaativissa kohteissa laitelistojen laadinta tarjouspyyntöön ja vastausten vertailu vaatii asiantuntemusta kalustosta. Laitetoimittajilla ei välttämättä ole tietoa näyttelyiden erityispiirteistä, varsinkin jos tarjouspyyntö on liian lavea.
  • Vaikka järjestelmäsuunnittelu olisi tehty kuinka tarkasti, aina tulee uusia ideoita kun näyttely on valmistumassa. Näitä varten (ja varakalustoksi) kannattaa hankkia hieman ylimääräistä kalustoa.

Näyttelytilan äänisuunnittelu

  • Näyttelyn yleisäänet rakennetaan valmiiksi vasta paikan päällä, koska jokainen näyttelytila on erilainen ja äänikokonaisuus koostuu tilaan sovitetuista äänistä.
  • Sisällä ollessamme ympärillämme oleva ääni on käytännössä tilan akustiikassa kuuluvia omia tai muiden tuottamia ääniä. Hahmotamme mm. tilan kokoa tämän kuuloaistimuksen pohjalta.
  • Hiljainenkin taustaääni häivyttää tilan akustiikkaa ja tekee tilasta erityisen. Vaikutuksen huomaa parhaiten äänten yhtäkkiä loppuessa.
  • Näyttelytilan äänet voidaan hyvin karkeasti ottaen jakaa kolmeen osaan:
    • Informaatiota antavat äänet, useimmiten tekstiä puhuttuna, voivat liittyä myös kuvaan. Sotkevat helposti yleisäänikuvaa ja kuuluvat korostuneesti ilman muuta näyttelyääntä.
    • Tilan yleisääneen kuuluvat selkeät pisteäänet, jotka kävijän halutaan huomaavan. Esimerkiksi nuotion ritinä (jatkuva) tai tykinlaukaus (yksittäinen).
    • Tilaa täyttävät yleisäänet, jotka luovat näyttelyn taustan ja rakentavat pisteäänten kanssa kokonaisuuden. Näihin kävijän ei välttämättä haluta kiinnittävän huomiota. Ne ovat kuitenkin kokonaisuuden kannalta pisteääniä tärkeämpiä, sillä ne peittävät tilassa kuuluvia muita ääniä ja antavat ympäristön pisteäänille. Esimerkkeinä tuuli, veden liplatus, kaupunkimaisema yms.
  • Normaalisti ääni ympäröi meitä joka puolelta. Jos halutaan äänellisesti luoda illuusio esimerkiksi ulkotilasta tai jostakin tietystä paikasta, äänten pitäisi ympäröidä näyttelykävijää samalla tavalla.
  • Liikkuva ääni on tehokas

Audio-opastukset

  • Pystymme toteuttamaan kaikki vaihtoehdot perinteisestä faktaopastuksesta täysveriseen kuunnelmalliseen draamaopastukseen.
  • Kauttamme hoituvat kokeneet ääninäyttelijät sekä tarvittaessa draamaopastuksen kirjoittaminen tilaajan kanssa sovitusta aiheesta
  • Tähän mennessä olemme tuottaneet opastuksia suomeksi, ruotsiksi, englanniksi, venäjäksi ja japaniksi

Tarinat ja kertomukset

  • Usein näyttelyyn olisi mahdollista liittää henkilöitä tai asioita, jotka voisi esittää kuunneltavassa muodossa. Ehkä kirje, päiväkirja tai näyttelyyn liittyvän henkilön tarina.
  • Mikäli materiaali on alkuperäistä, äänellinen restaurointi onnistuu. Samaten siirto kelanauhoilta.
  • Maatalousmuseo Sarkassa kirjoitimme nukkepienoismalleihin liittyviä pieniä tarinoita. Luontokeskus Naavassa aallonmerkkikivi kertoo tarinaansa fakta-aineistoon perustuen, mutta hauskasti. Tampere-1918 –näyttelyssä Vapriikissa siviilit ja sotilaat kertovat pleksihahmoina tarinoitaan perustuen kirjeisiin tai muihin merkintöihin sisällissodasta. Poliisimuseon vaihtuvaan näyttelyyn editoitiin vanhoista haastatteluista kuunneltavia pätkiä 1900-luvun poliisikoulutuksesta.

Asennus

  • Asennuspalvelut onnistuvat, oli sitten kyse suunnittelemastamme uudesta kalustosta tai vanhoista laitteista.
  • Usein näyttelyäänten sovitus tilaan pystytään tekemään vasta lähellä avajaisia. Koska muusta rakennustyöstä syntyvä meteli estää äänityöt, kustannustehokkain vaihtoehto on hyödyntää tämä aika asennuksiin.